Beter bedrijf door aandacht te verdelen
Geschreven door: Berry Vissers, directeur Staffforkids
Met het opschalen van de opvang vanwege de volledige heropening van de basisscholen heeft de kinderopvangbranche een belangrijke stap gezet op de weg terug naar normaal. Natuurlijk, normaal is het allemaal zeer zeker nog niet, maar we zijn wel weer ‘back in business’ waarbij we weer bezig zijn met reguliere kinderopvang in plaats van met noodopvang. Ook bij mijn bedrijf Staffforkids worden de zaken langzamerhand weer wat normaler. En dat betekent dat ik, naast mijn werkzaamheden als directeur van Staffforkids, ook mijn activiteiten als interim manager in de kinderopvang weer heb hervat.
Een directeur/eigenaar van een bedrijf die ook als interim manager voor andere organisaties actief is; velen vinden het een opmerkelijke combinatie. Vaak wordt me dan ook gevraagd: waarom doe je dat en hoe doe je dat met het verdelen van je tijd? Lijdt je eigen bedrijf er niet onder dat je je aandacht moet verdelen? Mijn antwoord is dan altijd: Nee, in tegendeel, Staffforkids wordt hier juist een beter bedrijf door.
Het minder dan full-time beschikbaar zijn voor Staffforkids dwingt me er toe zaken goed en slim te organiseren waarbij delegeren een wezenlijk onderdeel is van dat slim organiseren. Hierdoor ontstaan er mooie dingen: ruimte in mijn agenda, een wendbaardere organisatie en meer betrokken medewerkers. Toch zijn deze voordelen niet de redenen waarom ik dit ben gaan doen.
Mijn drijfveren voor mijn werk als interim manager zijn tweeledig. Ten eerste vind ik het cruciaal dat ik als directeur van een in werkgeluk in de kinderopvang gespecialiseerd advies- en bemiddelingsbureau zelf direct ervaar wat er in de branche speelt. Welke ontwikkelingen zijn daar gaande en welke invloed hebben die op de mensen op werkvloer? Door alleen te lezen over corona-protocollen in de kinderopvang bijvoorbeeld krijg je geen goed beeld van wat het in de dagelijkse praktijk betekent om dergelijke protocollen te moeten implementeren en handhaven.
Mijn tweede drijfveer is veel minder zakelijk. De kinderopvang is mijn lust en mijn leven. Ik heb er in allerlei functies gewerkt en heb een eigen middelgrote kinderopvangorganisatie gehad. Het begeleiden van kinderopvangprofessionals naar die ene, echt bij hun passende baan gaf mij daarbij zoveel voldoening dat ik besloot het roer om te gooien en met Staffforkids te beginnen. Maar desondanks kon en kan ik de dagelijkse praktijk van de kinderopvang niet helemaal los laten. Door als interim manager bij kinderopvangorganisaties actief te zijn hoeft dat ook niet. Gelukkig maar!